Synthetische eiwit sluist nanodeeltjes voorbij douane

21 februari 2013 door Eos-redactie

Amerikaanse onderzoekers hebben een synthetische molecule ontwikkeld die lichaamsvreemde nanodeeltjes voorbij ons immuunsysteem loodst.

Amerikaanse onderzoekers hebben een synthetisch eiwit ontwikkeld dat lichaamsvreemde nanodeeltjes voorbij ons immuunsysteem loodst.

Dat kan handig zijn als die nanodeeltjes medicijnen op een specifieke plaats moeten afleveren of als ze fluorescent moeten oplichten om een tumor zichtbaar te maken. Tot nu toe worden die therapeutische technieken gehinderd door ons razendsnelle afweersysteem. Witte bloedcellen ruimen vreemde deeltjes meteen op, of het nu bacteriën, virussen, vuil, splinters of nanodeeltjes zijn.

De lichaamseigen cellen onderscheiden zich van de exoten door het eiwit CD47 op hun membraan. Onderzoekers van University of Pennsylvania ontwikkelden nu synthetische, menselijke peptiden (moleculen met kleine keten van aminozuren) die ze aanbrachten op de nanodeeltjes. De deeltjes die zo’n ‘paspoort’ meekregen werden door de ‘douane’ van het lichaam doorgelaten als waren ze lichaamseigen, zo bleek uit tests met muizen. De onderzoekers injecteerden genetisch gemodificeerde muizen met twee soorten nanopartikels – met en zonder peptide – en maten hoe snel de macrofagen in het immuunsysteem ze verwijderden. Na een half uur waren er in de bloedsomloop vier keer meer partikels mét peptide.

Het onderzoek staat deze week in Science. (rvb)

Dennis Discher van University of Pennsylvania geeft uitleg.