Urine bevat vroege sporen van leverschade

09 september 2013 door Eos-redactie

De schadelijke effecten van geneesmiddelen zijn veel vroeger op te sporen in urine.

De schadelijke effecten van geneesmiddelen zijn veel vroeger op te sporen in urine, blijkt uit een Nederlands onderzoek.

Jaarlijks lopen wereldwijd een miljoen mensen leverschade op doordat ze onbedoeld een overdosis medicijnen slikken. Het gaat daarbij om zeldzame bijwerkingen die moeilijk op te sporen zijn en die ernstige gevolgen kunnen hebben: in bijna 10 procent van de gevallen is een levertransplantatie noodzakelijk of leidt de overdosis tot de dood.

Tot nu toe worden dergelijke overdosissen pas opgespoord als er al schade is ontstaan. Dat kan door in het bloed op zoek te gaan naar leverenzymen die erop wijzen dat kapotte cellen van de lever in het bloed terecht zijn gekomen. Ook wordt soms een stukje lever weggenomen voor onderzoek, wat een vrij belastende ingreep is.

Uit nieuw onderzoek aan UMC St Radboud blijkt nu dat al bij het ontstaan van de leverschade bepaalde eiwitten in de urine van muizen en mensen terechtkomen. Bij het experiment kregen muizen onder andere een hoge dosis paracetamol te slikken, waarna hun urine bepaalde eiwitten bevatte die verband hielden met de hoeveelheid leverschade die het geneesmiddel had veroorzaakt. Diezelfde eiwitten vonden de onderzoekers ook al vroeg terug bij patiënten met een paracetamolvergiftiging.

Volgens de onderzoekers kan leverschade in de toekomst wellicht veel sneller en minder belastend worden opgespoord door een eenvoudig urineonderzoek. (ev)