Verzorg je huid met bacteriën

23 november 2016 door Eos-redactie

Huidproducten bestrijden slechte bacteriën, maar doden ook de goede. Antwerpse onderzoekers vonden een oplossing.

Goede bacteriën op de huid kunnen indringende, slechte bacteriën bestrijden. Verzorgingsproducten doen hetzelfde, maar doden gelijk ook de goede bacteriën. Antwerpse onderzoekers vonden een manier om die bacteriën in leven te houden. Daarmee kunnen ze kwaaltjes bestrijden zonder de huidflora te beschadigen.

Het menselijke microbioom is een heel fijne laag op de huid die bacteriën en schimmels bevat. Die beschermen ons tegen acne, voetschimmels, vaginale infecties en allerhande andere huidkwalen. Soms is die natuurlijke bescherming onvoldoende. Dan grijpen we naar huidproducten, antibacteriële zepen, antischimmelsprays en, in het slechtste geval, antibiotica.

Die producten doden de indringende, ‘slechte’ bacteriën en lossen onze huidklachten op. Maar ze creëren wel een nieuw probleem: ook de ‘goede’ bacteriën op het microbioom verdwijnen. En er is nog een bezwaar tegen het gebruik van antibiotica. Overmatig gebruik kan de slechte bacteriën er resistent voor maken.

Red het microbioom

Onderzoekers van de Universiteit Antwerpen en van het Antwerpse biotechbedrijf YUN werken aan een duurzamere oplossing. Ze willen de goede bacteriën op het microbioom herstellen of behouden. “Waar het microbioom is aangetast, brengen we levende, goede bacteriën opnieuw aan”, zegt dr. Ingmar Claes van de Universiteit Antwerpen. Die bacteriën moeten dan hun schadelijke varianten opnieuw bestrijden, zonder dat ze resistentie in de hand werken. Die hele ingreep noemen de onderzoekers probiotherapie.

De onderzoekers identificeerden en selecteerden al de goede bacteriën. Nu moeten ze die nog in een product kunnen krijgen. Tot voor kort wrong daar het schoentje. Conventionele verzorgingsproducten bevatten noodzakelijk bewaarmiddelen. Zonder bewaarmiddelen zou het product kunnen gaan rotten en stinken. Maar met de bewaarmiddelen kunnen de goede bacteriën hun actieve werking niet behouden.

Beschermende capsules

Het idee nu is die bacteriën in microcapsules onder te brengen, zodat ze tegen bewaarmiddelen worden beschermd. “De bacteriën blijven in slaapmodus en worden terug actief wanneer ze met de huid in contact komen”, zegt Sarah Lebeer, microbiologe aan de Universiteit Antwerpen. Op die manier kunnen de goede bacteriën in huidproducten worden verwerkt zonder dat ze hun effect verliezen.

Het onderzoek opent deuren naar duurzamere huidverzorging. Begin volgend jaar hoopt ontwikkelaar YUN een eerste product op de markt te kunnen brengen.