Waarom dikke mensen dikker worden

25 juni 2012 door Eos-redactie

Een molecule genaamd Sfrp5 is hiervoor verantwoordelijk.

Zwaarlijvigen worden sneller dikker dan normaal gebouwde mensen. Een molecule genaamd Sfrp5 is hiervoor verantwoordelijk. Schakel je de molecule uit, dan hou je ook obesitas tegen. Dat bleek uit tests bij muizen aan de universiteit van Michigan.

Vetcellen verbranden vet via hun mitochondriën. Maar bij obese mensen wordt het signaal dat die verbranding start, de WNT-signalering, verstoord door de molecule Sfrp5. De mitochondriën worden minder actief en de cellen worden dus vetter. Eerder onderzoek bracht al aan het licht dat er meer Sfrp5 wordt geproduceerd in vetweefsel van obese dieren. Het lichaam komt dus in een vicieuze cirkel terecht.

Bij muizen, zo gekweekt dat ze geen Sfrp5 aanmaakten, zorgde de afwezigheid van de molecule er voor dat mitochondriën sneller vet verbranden dan normaal. Zelfs bij een vet dieet bleven de dieren slank. Die resultaten lagen in de lijn der verwachtingen, maar de manier waarop de dieren hun lijn behielden was wel een verrassing.

De onderzoekers dachten dat de muizen zonder Sfrp5 niet obees zouden worden omdat er geen andere cellen werden overhaald om vet op te slagen. Maar het aantal vetcellen bleef gelijk in vergeijking met muizen die wel Sfrp5 produceerden. Overactieve miochondriën bleken de slankmakers.

De wetenschappers aan de universiteit van Michigan ontdekten die werking van Sfrp5 toen ze de signalen die vetcellen naar elkaar sturen onderzochten. Hun vondst kan interessant zijn voor medicijnen tegen obesitas. (tn)