Wetenschappers stapje dichter bij universeel griepvirus

25 september 2013 door Eos-redactie

Wetenschappers ontdekten dat bepaalde immuuncellen ons beschermen tegen verschillende varianten van het griepvirus.

Londense wetenschappers ontdekten dat bepaalde immuuncellen ons beschermen tegen verschillende varianten van het griepvirus. Dit kan leiden tot een universeel vaccin tegen griep.

Wetenschappers onderzochten bloedstalen en stalen van het neusslijm van 342 medewerkers en studenten aan het Imperial College London tijdens de uitbraak van vogelgriep in 2009. Ze volgden de testpersonen op gedurende de twee volgende griepseizoenen. Elke drie weken brachten de proefpersonen verslag uit van hun gezondheid. Proefpersonen die minder last hadden van griepsymptomen, bleken meer CD8 T-cellen - ook wel 'killer T-cellen' genoemd - in hun bloed te hebben. Het Londense onderzoek bevestigt voor het eerst het beschermende effect van dit type T-cellen tegen griep.

Deze resultaten zijn interessant voor ontwikkelaars van griepvaccins. Traditionele griepvaccins leren het lichaam de oppervlaktestructuur herkennen van de virussen. Het lichaam maakt er dan antistoffen voor aan. Maar griepvirussen evolueren razendsnel. Elke variant van het griepvirus heeft zijn eigen oppervlaktestructuur. Daarom moet elk jaar een nieuw vaccin ontwikkeld worden.

Wetenschappers zijn al lang op zoek naar een universeel vaccin dat beschermt tegen alle varianten van het griepvirus. CD8 T-cellen kunnen hier mogelijk een oplossing bieden. Deze T-cellen herkennen de interne structuur van het virus, die in de meeste varianten hetzelfde is. Een vaccin dat de aanmaak van de CD8 T-cellen stimuleert, zou dan een universele bescherming bieden tegen griep. De resultaten zijn deze week gepubliceerd in Nature Medicine. (mg)