Zuurder slijm vermindert afweer bij taaislijmziekte

05 juli 2012 door Eos-redactie

Bij patiënten met taaislijmziekte (of mucoviscidose) is het laagje slijm op het oppervlak van de luchtwegen zuurder dan normaal. De zuurtegraad manipuleren is daarom een mogelijk aangrijpingspunt om de ziekte te behandelen.

Taaislijmziekte is een erfelijke levensverkortende ziekte waarbij slijm, dat op diverse plaatsen in het lichaam wordt afgescheiden, abnormaal taai is. Ook is de afweer tegen bacteriën verstoord, wat leidt tot hardnekkige infecties, met ziekte of zelfs de dood tot gevolg. Taaislijmziekte wordt veroorzaakt door een genetische afwijking. Tot nu toe was echter onduidelijk hoe deze afwijking de afweer in de longen verlaagt.

Onderzoekers van de Universiteit van Iowa (VS) en de Universiteit Utrecht ontdekten dat het slijm van pasgeboren varkens met taaislijmziekte zuurder is dan normaal. In die omstandigheden werken de afweerstoffen in de longen – de eerste barrière tegen longinfecties – minder goed. De onderzoekers schrijven deze week in het tijdschrift Nature dat de resultaten mogelijkheden creëren voor een behandeling van de ziekte. ‘Denk bijvoorbeeld aan het inhaleren van een vernevelde oplossing die de pH van het slijm verhoogt’, zegt Henk Haagsman, hoogleraar Moleculaire afweer aan de Universiteit Utrecht.