Hoopgevende knik in bijensterfte

24 april 2017 door LG

Bijna negen op de tien bijenvolken in Nederland hebben de winter overleefd. Dat is een hoopgevend cijfer. Al is er nog werk aan de winkel voor de honingbij gered is.

Uit tellingen onder imkers blijkt dat 14% van de bijenvolken de voorbije winter niet heeft doorstaan. Dat is een pak slechter dan vorig jaar, toen maar 6,5% van de tachtigduizend volken verloren ging. Maar dat cijfer was uitzonderlijk laag. ‘Dit jaar is de uitval na twee jaar onder de 10% weer in de buurt van 15%, maar nog steeds onder de 20% van enkele jaren geleden’, zegt onderzoeker Koos Biesmeijer van Naturalis Biodivercity Center.

Er gaan altijd bijenvolken verloren. Een percentage van 10% sterfte is normaal. Een uitschieter van 15% is niet meteen verontrustend, maar vraagt meer aandacht voor de oorzaken, klinkt het.

De bijenhouderij kampt al meer dan dertig jaar met de varroamijt, een exotisch spinnetje. Die parasiet verzwakt de bijen. Imkers kunnen de mijt onder controle houden, en zijn daar steeds beter over geïnformeerd en op getraind. Dat lijkt de afgelopen jaren zijn vruchten af te werpen. Verder vinden bijen de afgelopen tientallen jaren minder voedsel, omdat de biodiversiteit op landbouwgrond afneemt, en de verharding – gebouwen, asfaltering … - toeneemt.

Ten slotte is er ook de invloed van pesticiden – ook die kunnen bijen verzwakken. Sinds 2013 is het gebruik van drie soorten neonicotinoïden in de Europese Unie verboden. Dat soort pesticiden is hoogstwaarschijnlijk erg schadelijk voor bijen.

Honingbijen zijn erg belangrijk voor de bestuiving van landbouwgewassen, zoals fruitbomen, aardbeien of tomaten. Ook andere insecten, zoals wilde bijen, hommels en vlinders, zorgen voor bestuiving, maar in mindere mate. Zowat 80 procent van de planten wordt bestoven door insecten.

Welke bij bestuift jouw aardbei?
Je kan zelf bijdragen aan het onderzoek naar bijen door te observeren welke bestuivers je tuin bezoeken. In mei gaat het citizen science project Bijenradar van start. Alle informatie vind je op het citizen science-platform Iedereen Wetenschapper.