Nieuwe 'ozonvreters' ontdekt

10 maart 2014 door Eos-redactie

Nederlandse wetenschappers hebben in de atmosfeer vier nieuwe gassen ontdekt die de ozonlaag aantasten.

Wetenschappers van onder meer de Universiteit Utrecht hebben in de atmosfeer vier nieuwe gassen ontdekt die de ozonlaag aantasten. Dat is opvallend, want de productie van dat soort gassen is al verboden sinds 2010.

Toch zijn de gassen - drie zogenoemde cfk's en een hcfk - sinds die tijd pas in de atmosfeer terecht gekomen. De concentratie van twee van de vier gassen stijgt bovendien nog steeds. Ze schatten dat de totale uitstoot van de vier gassen tot 2012 meer dan 74.000 ton bedroeg. Maar dat is maar een schijntje in vergelijking met de cfk-uitstoot in de jaren tachtig van meer dan één miljoen ton per jaar. Hoedanook blijft de uitstoot in strijd met de intenties van het Montreal Protocol uit 1987 dat de productie van cfk's - uit onder meer koelsystemen en spuitbussen - aan banden legde.

Het is de onderzoekers niet duidelijk waar de gassen vandaan komen. 'Mogelijk zijn het grondstoffen voor de productie van insecticiden of oplosmiddelen voor het reinigen van elektronische componenten', schrijft de universiteit.

De onderzoekers gebruikten een speciaal Russisch vliegtuig om luchtmonsters te nemen. Hoog in de atmosfeer werden met speciale meetapparatuur de gassen ontdekt.

'Gelukkig hebben we deze stoffen ontdekt nu ze nog in zeer kleine hoeveelheden aanwezig zijn. Onze ontdekking zal hopelijk snel tot maatregelen leiden', aldus de Utrechtse hoogleraar Thomas Röckmann. De studie staat in Nature Geoscience.