'Deeltjesversneller zal dit jaar Susy vinden'

16 februari 2015 door A

De deeltjesversneller Large Hadron Collider (LHC) in Zwitserland zal als het meezit dit jaar een nieuw en zeer bijzonder deeltje vinden. De immense ondergrondse machine start in maart weer op na twee jaar van aanpassingen en upgrades.

Onderzoekster en professor Beate Heinemann zei dit weekend volgens de BBC dat het goed mogelijk is dat, met de verbeterde machine, eind deze zomer sporen van een gluino worden gevonden. Als dat gebeurt, zouden onderzoekers mogelijk meer te weten kunnen komen over zogenoemde donkere materie. Dat zou weer een hoop verklaren over het universum.

Een gluino is een supersymetrisch deeltje, ook wel Susy genoemd. De wetenschappers zullen het deeltje zelf niet zien, maar wel het verval van het deeltje. Als zo'n gluino vervalt, duikt een neutralino op. Daarvan denken wetenschappers dat het de donkere materie is waar ze naar zoeken.

Die donkere materie bezorgt de wetenschap behoorlijk wat hoofdbrekens. In het heelal wordt massa waargenomen, die niet te zien is. Oftewel; er is daar materie, maar we weten niet wat het is of waar het uit bestaat. Als de onderzoekers met de LHC een deeltje vinden dat een kandidaat-donkere materie is, kunnen wetenschappen meer begrijpen over de werking van zo'n deeltje en welke invloed het heeft op het heelal.

,,Dat zou baanbrekend zijn. Voor mij is dit spannender dan de ontdekking van het Higgs-deeltje'', aldus Heinemann.