Gelokt door licht

26 februari 2012 door Eos-redactie

Lichtgevende bacteriën laten zich oppeuzelen door plankton en vervolgens door vissen.

In de duisternis van de diepzee komt het weinige licht van de diepzeebewoners zelf, een fenomeen dat bekend staat als bioluminescentie. Ook sommige bacteriën zijn in staat licht te produceren, wanneer ze in een bepaalde hoeveelheid voorkomen op stukjes organisch materiaal in het water. Israëlische wetenschappers hebben ontdekt waarom ze dat doen.

Het licht van de bacteriën trekt predatoren aan, meestal zoöplankton. Die slokken de bacteriën samen met het organisch materiaal waarop ze zitten op, maar kunnen hen niet verteren. Het gevolg is dat het plankton, met de nog steeds lichtgevende bacteriën in hun lichaam, nu zelf flink in de kijker loopt en een makkelijke prooi is voor vissen.

Voor de bacteriën zijn de ingewanden van de vis de hemel op aarde, stellen de onderzoekers: het is er veilig en er is eten in overvloed. Bovendien voeren de vissen hen de oceaan rond. Het onderzoek toonde aan dat de bacteriën een passage door het spijsverteringsstelsel probleemloos overleven.

Slim bekeken door de bacteriën, maar minder begrijpelijk vanuit het standpunt van het plankton, dat de eigen overlevingskansen keldert. Volgens de wetenschappers is het een kwestie van prioriteiten: in de diepzee is voedsel schaars, en voedsel mét lichtgevende bacteriën en bijbehorende risico's is beter dan helemaal geen voedsel. (ddc)