Genmutatie beschermt tegen alzheimer

11 juli 2012 door Eos-redactie

Wetenschappers ontdekken een genmutatie die beschermt tegen de ziekte van Alzheimer.

Wetenschappers beschrijven deze week in Nature een genmutatie die beschermt tegen de ziekte van Alzheimer.

De ziekte van Alzheimer wordt gekenmerkt door veranderingen in het hersenweefsel. Een eiwit (amyloïdprecursorproteïne of APP) wordt abnormaal afgebroken waardoor zogenaamde plaques ontstaan. De cellen in sommige delen van de hersenen houden op te functioneren en sterven af.

Uit bijna 2.000 genomen identificeerden wetenschappers nu een specifieke mutatie in het gen dat codeert voor APP, die een sterke bescherming biedt tegen de ziekte van Alzheimer. Dragers van de genmutatie ontwikkelen tot veertig procent minder plaques. De onderzoekers stelden ook vast dat ouderen (tussen tachtig en honderd jaar) die de mutatie dragen over een betere cognitieve gezondheid hebben dan leeftijdgenoten die de genmutatie niet bezitten, en 7,5 keer minder kans hebben om alzheimer te ontwikkelen.

Volgens de onderzoekers bevestigt hun studie eerdere hypothesen dat het manipuleren van APP, wat mogelijk is met bestaande medicatie, mogelijk beschermt tegen de ziekte van Alzheimer. (kv)