Levende verf

22 maart 2018 door KV

Door hun genen aan te passen, kan je de kleur van bepaalde bacteriën sturen. Dat biedt mogelijkheden voor bio-afbreekbare verf.

Flavobacteriën leven in kolonies die voortdurend van kleur veranderen. Hun interne structuren weerkaatsen licht. Wanneer de afstand tussen de individuele bacteriën wijzigt, gaan ze licht met een andere golflengte weerkaatsen. Zo ontstaan allerlei verschillende kleuren.

Onderzoekers van het Nederlandse biotechnologiebedrijf Hoekmine BV en de University of Cambridge ontrafelden nu welke genen verantwoordelijk zijn voor het bewegingsvermogen en dus ook de kleur van een kolonie. Ze pasten die genen ook aan, waardoor de onderzoekers een gewenste kleur konden uitlokken. Ze konden kleuren ook dof maken of laten verdwijnen.De onderzoekers hebben al toepassingen in gedachten. De bacteriën kunnen dienen als levende verf, die ook na het aanbrengen nog van kleur kan veranderen.

De bacteriën planten zich bovendien makkelijk voort. De bio-afbreekbare verf zou dus kunnen ‘groeien’ op een muur. De wetenschappers denken ook aan biosensoren. Ze zouden daarvoor de bacteriën genetisch programmeren om van kleur te veranderen als reactie op een (giftige) stof. Wanneer de muur in een chemisch bedrijf dan plots bijvoorbeeld rood kleurt, weten de aanwezigen dat ze de kamer moeten verlaten.