Ook Tevatron vindt aanwijzingen voor Higgsboson

07 maart 2012 door Eos-redactie

Wetenschappers van de Amerikaanse deeltjesversneller Tevatron melden dat ze aanwijzingen van het Higgsdeeltje hebben gevonden.

Wetenschappers van de Amerikaanse deeltjesversneller Tevatron melden dat ze aanwijzingen van het Higgsdeeltje hebben gevonden, in hetzelfde massagebied als de hint van het CERN eind vorig jaar.

Twee decennia was de Tevatron de krachtigste deeltjesversneller ter wereld. Na de komst van de veel krachtigere Large Hadron Collider (LHC, de deeltjesversneller op het CERN) slaagde Tevatron er echter niet meer in om aan voldoende fondsen te geraken. Daarom ging de deeltjesversneller eind september 2011 dicht.

Maar dat betekent niet dat de fysici van Tevatron meteen op straat stonden. Zoals elke deeltjesversneller produceerde ook Tevatron een enorme hoeveelheid data die wacht op grondige analyse. Nu vonden de onderzoekers van Tevatron in een deel van die data hints van het Higgsboson, bij een massa tussen 115 en 135 gigaelektronvolt (ongeveer 120 tot 140 keer zwaarder dan een proton).

De resultaten hebben een betrouwbaarheid van 2,2 sigma, wat betekent dat er een kans is van 1 op 36 dat het resultaat het gevolg is van toeval. Dat is nog een heel eind verwijderd van 5 sigma, de vereiste betrouwbaarheid om een ontdekking te kunnen claimen. Belangrijker bij dit resultaat is dat het de resultaten die de LHC eind vorig jaar bekendmaakte – een deeltje van om en bij de 125 gigaelektronvolt – bevestigt. (kv)