Sociale netwerken maken steden groot

19 februari 2015 door Eos-redactie

Wiskundige formule verklaart succes van moderne en eeuwenoude steden.

Eeuwenoude nederzettingen groeiden volgens dezelfde regels als moderne steden vandaag, zo concludeert een studie gebaseerd op archeologische data. De tijd, cultuur en plaats blijken geen verschil te maken. Het gaat om de interactie van mensen, en daarvoor hebben onderzoekers van de University of Colorado in de VS nu een wiskundig model uitgewerkt dat altijd blijkt te gelden.

Eerder onderzoek wees al uit dat moderne steden tot bloei komen omdat ze fungeren als ‘sociaal reactorvat’: in een stedelijke omgeving gaan meer mensen met elkaar om, en dat zorgt voor een sterke flow van van allees, van voedsel tot ideeën. Nu ontwikkelden Scott Ortman en zijn collega’s een set van wiskundige theorema’s die beschrijven hoe toegenomen sociale interactie inderdaad leidt tot meer productiviteit. En ze vonden dat het ook in eeuwenoude nederzettingen in de Vallei van Mexico, waar achtereenvolgens de Teotihuacanen, de Tolteken en de Azteken een beschaving uitbouwden, op dezelfde manier gebeurde.

Ze analyseerden archeologische data, van landbouwersdorpen tot keizerlijke hoofdsteden, en brachten ook de grootte van monumenten, de grenzen van politieke eenheden, het aantal en de grootte van huizen en de omvang van de bewoonde gebieden in rekening. Zo konden ze tot een formule komen die verklaart hoe alle steden groeien. (lg)