Vier nieuwe superzware elementen bevestigd

05 januari 2016 door Eos-redactie

Het jaar 2016 is goed begonnen voor scheikundigen en natuurkundigen.

Het jaar 2016 is goed begonnen voor scheikundigen en natuurkundigen. In de eerste januariweek werd bekendgemaakt dat vier nieuwe elementen aan de Tabel van Mendelejev mogen worden toegevoegd, waardoor de zevende rij nu compleet is.

De atomen van elk nieuw element bulken van de protonen in hun kern, meer bepaald 113, 115, 117 en 118, hun hoge atoomnummer. De officiële goedkeuring geeft de wetenschappers die deze elementen in de afgelopen jaren “ontdekten” door lichtere atoomkernen tegen elkaar te gooien het recht om ze te benoemen. De nieuwelingen kunnen genoemd worden naar een mythologisch concept, een mineraal, een plaats of een land, een eigendom of een wetenschapper. Vier jaar geleden kreeg element 112 bijvoorbeeld de naam copernicium, als eerbetoon aan de Poolse astronoom Nicolaus Copernicus, die de zon in plaats van de Aarde in het centrum van het universum plaatste.

De definitieve namen van het nieuwe viertal zijn nog onbekend. Voorlopig krijgen de elementen de namen ununtrium (113), ununpentium (115), ununseptium (117) and ununoctium (118). Hun ontdekkers, die werken aan het Japanse RIKEN instituut, het Russische Institute for Nuclear Research in Russia en de Amerikaanse instellingen Lawrence Livermore en Oak Ridge national laboratories, gaan nu ongetwijfeld in debat over hoe hun vondsten moeten gaan heten. (scientific american)

De nieuwe elementen

Element 113 (ununtrium) ontstaat door een Zink70-isotoop te laten botsen met een bismut-atoom. De halveringstijd bedraagt 19,6 seconden, wat betekent dat het element razendsnel vervalt nadat het is aangemaakt. Toch is het nog de langstlevende van de vier nieuwe elementen. Ununtrium is ontdekt door wetenschappers van het Japanse RIKEN instituut.

Het bestaan van element 115 (ununpentium) is aangetoond door Russische en Amerikaanse wetenschappers. Het ontstaat door de botsing tussen een Calcium48 en een Americium-atoom. De halveringstijd bedraagt 220 milliseconden.

Element 117 (ununseptium) is aangetoond door Russische en Amerikaanse wetenschappers. Het ontstaat door de botsing tussen een Calcium48 en een Berkelium-doelwit. De halveringstijd bedraagt 51 milliseconden.

Element 118 (ununoctium) is het kortstlevende van alle nieuwe elementen (halveringstijd 0,99 milliseconden). Het is ook ontdekt door Amerikanen en Russen. Het element ontstaat door de botsing tussen een Calcium48 en een Californium-doelwit.