En nu, een observatorium in Limburg?

12 februari 2016

Komt er een ondergrondse detector voor zwaartekrachtgolven onder het drielandenpunt aan de grens met Nederland en Duitsland?

Met LISA (Laser Interferometer Space Antenna) wil het Europese Ruimtevaartagentschap ESA een gigantische detector lanceren die de zwakste zwaartekrachtsgolven oppikt. De detector zou bestaan uit drie satellieten die, jawel, vijf miljoen kilometer uit elkaar liggen. Door nauwkeurig de afstand te meten tussen de satellieten is het mogelijk zwaartekrachtgolven te detecteren in de frequentieband tussen de 0,03 mHz (milliHertz) en 100 mHz. Het grote voordeel van de ruimte is dat er in tegenstelling top op de Aarde geen storingen aanwezig zijn, zoals verkeer of de invloed van de maan. Bovendien is het praktisch onhaalbaar om zo'n grote installatie op Aarde te bouwen. De lancering van LISA staat momenteel gepland voor 2034.

Tegelijkertijd denken onderzoekers ook aan een ondergronds observatorium dat de Einstein Telescope zou heten en speciaal naar zwaartekrachtsgolven zou zoeken. Doordat de gevoeligheid van die detector vele malen hoger ligt, zou de Einstein Telescope tienduizenden bronnen per jaar waarnemen. Seismisch onderzoek toont aan dat het zuiden van de Nederlandse provincie Limburg uitermate geschikt is voor die ondergrondse megafaciliteit. De ondergrondse onderzoeksinstallatie zal bestaan uit drie ondergrondse tunnels van elk tien kilometer lang, en is daarmee qua omvang vergelijkbaar met de deeltjesversneller van CERN, waarmee wetenschappers onder andere het bestaan van het Higgsdeeltje bevestigden.