Blauw licht schakelt algenenzym in turbo

01 september 2017 door SST

Algen doen aan fotosynthese en maken hun voedingsstoffen aan met behulp van zonlicht. Met extra blauw licht schakelen sommige microalgen in overdrive.

"De ontdekking is opmerkelijk, want lichtgevoelige enzymen zijn in de biologie eerder zeldzaam"

Algen zijn niet alleen interessant als alternatief voor bijvoorbeeld soja in vee of –visvoer. Er zijn ook soorten die koolwaterstoffen produceren die omgevormd kunnen worden tot ‘groene’ brandstof voor verbrandingsmotoren. Helaas verloopt de productie van die koolwaterstoffen erg traag.

Franse wetenschappers hebben in een microalgensoort (Chlorella variabilis genaamd), die eveneens koolwaterstoffen produceert, nu een enzym ontdekt dat dit aanmaakprocédé gevoelig kan versnellen. Het enige wat daarvoor nodig is, is het enzym beschijnen met blauw licht. De ontdekking is best opmerkelijk te noemen, want lichtgevoelige enzymen zijn in de biologie eerder zeldzaam.

Het enzym katalyseert de reactie in de microalg waarbij vetzuren worden omgezet in koolwaterstoffen. De vorsers zijn er al in geslaagd het enzym over te zetten naar een E. coli-bacterie, waarmee ze veel beter bekend zijn en die straks mogelijk veel sneller en in grotere hoeveelheden groene brandstof zal kunnen produceren.