Archeologen ontdekken 90 extra stenen bij Stonehenge

07 september 2015 door Eos-redactie

Archeologen hebben op minder dan drie kilometer van Stonehenge negentig rechtopstaande stenen ontdekt. De stenen zitten een meter onder de grond en werden met behulp van radartechnologie opgemerkt.

De stenen liggen aan de rand van de Durrington Walls, een van de grootste Henge-monumenten. De site heeft een diameter van 500 meter en een omtrek van meer dan anderhalve kilometer. Ze werd zo’n 4.500 jaar geleden gebouwd. De steenzettingen die archeologen nu ontdekten, zijn een nieuwe (vroegere) toevoeging aan die enorme site.

Een team van archeologen en wetenschappers onder leiding van het Ludwig Boltzmann Instituut en Universiteit van Birmingham en waarbij ook onderzoekers van de Universiteit Gent, onderzocht de plek gedurende vijf jaar en presenteerde deze ochtend zijn resultaten op het Britse Science Festival. De wetenschappers ontdekten met behulp van verschillende niet-invasieve methoden (waarbij de archeologen niet graven maar scannen) een ‘verlengstuk’ van Stonehenge. Elke methode zorgt voor een nieuw puzzelstuk van het begraven prehistorische landschap. Onderzoekers van de Universiteit Gent droegen bij met een elektromagnetische inductiesensor (zie foto hieronder).

De bodem werd gescand om de stenen bloot te leggen. Hier is Philippe De Smedt, die in 2013 de Eos Pipet won, aan het werk. (c) 2015 Geert Verhoeven, LBI ArchPro