Ook in Europa waren mens en neanderthaler familie

22 juni 2015 door Eos-redactie

Een analyse van een 40.000 jaar oud kaakbeen heeft aangetoond dat deze vroege, Europese homo sapiens tot 11 procent DNA deelde met neanderthalers.

Neanderthalers stierven ongeveer 40.000 jaar geleden uit. Het onderzochte kaakbeen, dat tussen de 37.000 en 42.000 jaar oud is en in Roemenië werd ontdekt, behoorde dus toe aan een mens die waarschijnlijk met hen samenleefde. De wetenschappers konden aantonen dat vijf tot elf procent van het onderzochte genoom effectief afkomstig is van neanderthalers. Dat is een pak meer dan de één tot drie procent bij hedendaagse Euraziaten.

De individuele chromosomen uit het kaakbeen bleken ook erg grote segmenten te bevatten die typisch waren voor neanderthalers. Dat betekent dat de persoon in kwestie vier tot zes generaties terug een echte neanderthaler in zijn stamboom had. De eerste homo sapiens-groepen die naar Europa kwamen, moeten zich dus samen met neanderthalers hebben voortgeplant.

Tot nu toe namen onderzoekers aan dat de mens, nadat die uit Afrika wegtrok, zich 50.000 tot 60.000 jaar geleden samen met neanderthalers voortplantte in het Midden-Oosten. Daarna zouden ze verder zijn getrokken naar Azië, Europa en de rest van de wereld. Koolstofdatering van menselijke resten die werden teruggevonden over heel Europa toont nu aan dat de moderne mens en de neanderthaler allebei in Europa leefden gedurende een periode van 5.000 jaar. Het kaakbeen bevestigt dat de mens zich niet enkel in het Midden-Oosten, maar ook in Europa voortplantte samen met neanderthalers.

Opvallend is dat het individu waar het kaakbeen aan toebehoorde geen directe nakomelingen lijkt te hebben in Europa. Het zou kunnen dat hij deel uitmaakte van een vroege groep mensen die naar Europa emigreerden, maar uiteindelijk uitstierven.

De onderzoekers hopen door nog DNA te analyseren van mensen die samenleefden met neanderthalers, meer bij te leren over de interacties tussen de twee groepen.