Vroege Homo sapiens waaierde ook uit naar Arabië

10 april 2018 door SST

De vondst van een vingerkootje suggereert dat onze voorouders Afrika al veel eerder achter zich lieten. En dat ze vervolgens niet alleen west- en oostwaarts trokken.

Britse wetenschappers hebben in de krukdroge Nefud-woestijn in Saoedi-Arabië een menselijk fossiel teruggevonden van negentigduizend jaar oud. Dat is een slordige veertig millennia vóór de zogenaamde ‘uittocht uit Afrika’ plaatshad, het moment dat Homo sapiens zich via Noordoost-Afrika succesvol begon te verspreiden over het Euraziatische continent.

Het fossiel is slechts drie centimeter lang en vormt het versteende overblijfsel van een vingerkootje. Met uraniumdatering konden de wetenschappers de ouderdom van het beentje achterhalen. De vondst is best historisch, want het is de allereerste keer dat een botje van een vroege Homo sapiens werd gevonden op het Arabische schiereiland. Uit de fysiologische kenmerken konden de onderzoekers afleiden dat het kootje wel degelijk tot de Sapiens-soort behoorde, en niet afkomstig is van een neanderthaler of van een andere mensensoort.

De plek waar het kootje werd gevonden was vroeger een vruchtbaar oase. De wetenschappers vonden er ook overblijfselen terug van waterslangen en zelfs van nijlpaarden.

De ontdekking suggereert dat eerdere verspreidingsgolven – vóór vijftigduizend jaar geleden dus – geen mislukte pogingen waren die slechts reikten tot de Levant, het gebied direct ten oosten van de Middellandse Zee.