21 genen gelinkt aan alzheimer

28 oktober 2013 door Eos-redactie

Eén grootschalige studie verdubbelt het aantal genen die een rol spelen in het ontstaan van alzheimer.

Dubbel zoveel genen spelen een rol in het ontstaan van alzheimer dan tot nu toe werd gedacht.

Bij een gigantische internationale studie naar de oorzaken van de ziekte van Alzheimer, werd het DNA van 17.008 alzheimerpatiënten vergeleken met dat van 37.154 gezonde proefpersonen. Uit de studie bleek dat er 21 genen een rol spelen bij het ontstaan van de aandoening, 11 meer dan tot nu toe werd aangenomen. De genen zijn geen garantie dat de drager ervan alzheimer zal ontwikkelen, maar ze verhogen wel zijn risico, aldus de onderzoekers.

Op basis van de resultaten van de studie hebben de onderzoekers nu een duidelijker beeld van de richting waarin ze verder moeten zoeken. Door te kijken naar de functie van de 21 genen in het lichaam, kunnen ze nagaan welke processen verkeerd lopen bij de ziekte van Alzheimer. Zo is duidelijk dat de immuunrespons een grote rol speelt bij het ontstaan van de ziekte en dat er ook moet worden gekeken naar de manier waarop het lichaam met cholesterol omspringt en naar hoe cellen in de hersenen omgaan met grote moleculen. Zijn die zaken verder onderzocht, dan kan worden gedacht aan nieuwe behandelingen. Vermoed wordt dat die zullen liggen in geneesmiddelen, genetische therapieën en veranderingen in levensstijl.

Bij het onderzoek dat gepubliceerd werd in Nature Genetics waren bijna driekwart van alle alzheimeronderzoekers ter wereld betrokken. Ook België en Nederland werkten aan de studie mee. (ev)