Astma, hooikoorts en eczeem hebben genen gemeen

Astma, hooikoorts en eczeem komen vaak samen voor, en dat valt deels genetisch te verklaren.

"Het is misschien mogelijk om medicijnen te ontwerpen die al deze patiënten kunnen helpen"

Een internationaal team van wetenschappers, waaronder van de Universiteit van Groningen, ontdekten namelijk meer dan 130 genetische variaties (waarvan 73 nieuwe) die geassocieerd kunnen zijn met al deze aandoeningen – er bleken er slechts zes specifiek voor één van de drie. Hun bevindingen verschenen in Nature Genetics.

Niet geheel verrassend konden nogal wat varianten gelinkt worden aan genen die vooral in de longen en het bloed actief zijn. Veel van deze genen spelen een rol bij de activatie van afweercellen, die bij mensen met astma, hooikoorts en eczeem niet verloopt zoals het hoort.  Misschien is het dus mogelijk om medicijnen te ontwerpen die al deze patiënten kunnen helpen.

29 van de gevonden genen zijn het doelwit van nieuwe medicijnen waaraan nu al volop gewerkt wordt. Ongeveer de helft daarvan was al gericht op allergieën en auto-immuunziekten, maar de ontwikkelaars van zestien andere middelen hadden heel andere aandoeningen in het achterhoofd –  ze werkten bijvoorbeeld aan een kankerbehandeling. Dat creëert dus nieuwe mogelijkheden.

Daarnaast bleek dat ruim een kwart van de gevonden genen gevoelig is voor epigenetische veranderingen, tijdelijke aanpassingen van het DNA waardoor bepaalde genen meer of minder actief worden. Daardoor zou bijvoorbeeld roken het risico op allergieën mogelijk kunnen verhogen.