Bacterie veroorzaakt jeuk bij eczeem

Mensen met eczeem hebben vaak last van jeuk. Nieuw onderzoek legt voor het eerst het mechanisme achter die jeuk bloot.

Tot nu toe dachten wetenschappers dat jeuk bij eczeem het gevolg was van ontstekingsreacties die de huidaandoening kenmerken. Nieuw onderzoek wijst op een andere oorzaak: de bacterie Staphylococcus aureus.

Bij eczeem is het microbioom van de huid uit balans. Dat laat S. aureus, een bacterie die bij veel mensen op de huid leeft, toe om zich flink uit te breiden. Amerikaanse onderzoekers stelden muizen bloot aan die bacterie. De dieren gingen zich in de dagen daarna steeds meer krabben. Ze werden ook gevoeliger voor andere, onschadelijke prikkels die jeuk kunnen bezorgen.

Om te onderzoeken hoe de bacterie de jeuk precies veroorzaakt, creëerden de onderzoekers genetisch gemanipuleerde varianten van de bacterie die steeds een bepaald enzym misten waarvan bekend is dat ze die afscheidt op de menselijke huid. Zo konden ze een aantal verdachte enzymen uitsluiten en vonden ze de boosdoener: een enzym dat aangeduid wordt met de naam V8. Bijkomend onderzoek wees inderdaad uit dat de huid van mensen met eczeem hogere niveaus van het enzym V8 bevat dan bij andere mensen.

Verder onderzoek legt de werking van het V8-enzym bloot: het stimuleert een eiwit genaamd PAR1, dat zich bevindt in zenuwcellen van de huid. Wanneer dat eiwit door de bacterie geactiveerd wordt, stuurt het een signaal naar het brein dat wordt waargenomen als jeuk.

Het PAR1-eiwit is ook betrokken bij bloedstolling. Daarom kwamen de onderzoekers op het idee om een antistollingsmedicijn in te zetten tegen de jeuk. Muizen met eczeem die met een anstistollingsmiddel behandeld werden, stopten al snel met krabben en werden minder gevoelig voor andere prikkels die jeuk kunnen veroorzaken.

Bron: Harvard Medical School, Massachusetts, Verenigde Staten