Hoe minder aanraakreceptoren, hoe meer jeuk

03 mei 2018 door AB

Uit onderzoek met muizen blijkt dat jeuk sneller komt als er minder tastcellen op de huid zitten.

Af en toe kan een simpele aanraking met de huid, bijvoorbeeld door een kledingstuk, al voor ontzettende jeuk zorgen. Vooral ouderen of mensen met een droge huid krijgen snel jeuk. Er zijn geen middeltjes die de jeuk tegengaan. Daarom onderzochten wetenschappers van de Washington University School of Medice waarom sommige mensen vaker jeuk hebben dan anderen.

Hoe minder aanrakingscellen in de huid, hoe sneller een simpele aanraking voor jeuk zorgt, bleek uit het onderzoek. Deze aanrakingsreceptoren heten ook wel Merkel cellen. De wetenschappers ontdekten dat het aantal Merkel cellen afneemt, naarmate de muizen ouder worden. Ook bleek dat dieren met een droge huid minder aanrakingsreceptoren hebben. Door de beestjes aan te raken met een harig nylon lokte zij jeuk uit. De onderzoekers zagen dat de beestjes met de minste Merkel cellen, het meeste jeuk hadden.

Het is niet duidelijk welke rol deze aanrakingsreceptoren precies spelen bij jeuk. Mogelijk zorgen ze voor een onderdrukking van jeukgevoelens.

Ook onderzochten de wetenschappers genetisch gemodificeerde muisjes waarbij de Merkel cellen aan- en uitgezet konden worden door toevoeging van een bepaalde chemische stof. Na het toevoegen van de stof bleek inderdaad dat de muisjes minder jeuk hadden.  Die bevindingen geven de onderzoekers hoop voor de behandeling van chronische jeuk.

Nu onderzoeken de wetenschappers stukjes huidweefsel van mensen met jeukproblemen. Ze hopen daar kapotte Merkel cellen te vinden, zodat ze kunnen proberen deze cellen weer aan te zetten en de jeukproblemen te verminderen.

De wetenschappers publiceerden hun bevindingen in Science.