Darmflora link tussen hiv en aids

10 juli 2013 door Eos-redactie

Schadelijke darmmicroben zorgen er vermoedelijk mee voor dat het hiv-virus zich tot aids ontwikkelt.

Schadelijke microben in het darmkanaal van hiv-patiënten zorgen er vermoedelijk mee voor dat het virus zich tot aids ontwikkelt.

Het hiv-virus schaadt het immuunsysteem, maar over hoe het dat precies doet, tast de wetenschap nog in het duister. Onderzoekers van de University of California, San Francisco (UCSF) schrijven deze week in Science Translational Medicine dat ze een stap dichter bij de waarheid zijn gekomen. Volgens hen beschadigen ‘slechte’ bacteriën in de ingewanden de beschermende barrière van het darmkanaal. Daardoor komen tal van andere bacteriën in de bloedbaan terecht.

De Amerikaanse wetenschappers vergeleken stalen van de darmwand van hiv-patiënten met die van gezonde mensen. Ze namen de bacteriële gemeenschappen onder de loep en ontdekten dat slechte bacteriën, zoals salmonella en staphylococcus, veel frequenter voorkwamen bij de hiv-geïnfecteerden. Vermoed wordt dat die bacteriën een rode loper uitrollen voor andere schadelijke stoffen, waardoor het hiv-virus op termijn tot aids kan leiden.

Dat vermoeden wordt versterkt door het feit dat één patiënt, die het hiv-virus al 21 jaar zonder hinder meedroeg, dezelfde darmbacteriën bleek te hebben als de gezonde proefpersonen. Het onderzoeksteam wil daarom verder nagaan of het mogelijk is de bacteriële samenstelling in het darmkanaal van een hiv-patiënt aan te passen aan dat van iemand zonder het virus, om zo de ontwikkeling van aids te bestrijden. (adw)