Een nieuwe therapie biedt hoop voor vrouwen met endometriose

Maandelijkse injecties met antilichamen kunnen de pijnlijke aandoening verzachten.

Een op de tien vrouwen lijdt aan endometriose. Dat is een chronische ziekte waarbij weefsel dat lijkt op baarmoederslijmvlies buiten de baarmoeder voorkomt. De aandoening kan heftige bekkenpijn veroorzaken en ontstekingen rond de baarmoeder. Bij 30 à 40 procent van de vrouwen bestaat het risico dat ze onvruchtbaar worden. Een precieze oorzaak is nog onbekend.

Doorgaans wordt endometriose behandeld met pijnstillers, de anticonceptiepil of andere hormoonbehandelingen. Die oplossingen hebben wel dikwijls vervelende bijwerkingen. En ze kunnen eventuele onvruchtbaarheid niet omkeren. Als hormonale behandelingen onvoldoende blijken te werken, kan het weefsel operatief worden weggehaald. Dat is een ingrijpende behandeling.

Japanse wetenschappers denken een alternatief op het spoor te zijn. Ze voerden onderzoek uit naar het baarmoederweefsel van vijftien vrouwen met endometriose. Bij vrouwen met veel ontstekingen rond de baarmoeder ontdekten ze dat het eiwit interleukine-8 veelal aanwezig is.

In sommige gevallen van endometriose kunnen zich cystes vormen op de eierstok © Eos / Marco Goole

De onderzoekers ontwikkelden een antilichaam dat interleukine-8 blokkeert. Ze injecteerden de stof bij vier makaken met endometriose. Bij twee van de vier apen bleek het weefsel rond de baarmoeder te verbeteren. Pijnlijke verklevingen en letsels slonken. De onderzoekers voerden verdere aanpassingen uit aan het antilichaam en noemden het AMY109.

Voor een tweede experiment wekten de onderzoekers endometriose op bij zeventien apen. Een deel van de dieren kreeg een maandelijkse injectie met AMY109, een ander deel kreeg een placebo. De baarmoederstreek van de apen die het antilichaam toegediend kregen leek merkzaam te verbeteren.

De onderzoekers willen nu uitzoeken of de antilichamen ook bij mensen aanslaan. Een eerste klinische trial is gestart.