Kannibalistische kankercellen overleven chemotherapie

Sommige kankercellen gaan in slaapstand om chemotherapie te overbruggen. De energie om te overleven en weer actief te worden, halen ze uit naburige kankercellen.

Chemotherapie doodt kankercellen door hun DNA te beschadigen, maar sommige kankercellen overleven toch. In plaats van te sterven, gaan ze in slaapstand. Ze vermenigvuldigen zichzelf niet meer en wachten tot de therapie stopt. Vervolgens worden ze weer actief en produceren ze stoffen die de groei van de tumor stimuleert. Het resultaat is dat de patiënt hervalt.

Bij borst-, bot- en longkanker

Moleculaire biologen van de Tulane University ontdekten nu hoe de cellen die periode van slaap overleven en genoeg energie hebben om de kanker te doen terugkeren. Ze stelden borstkankercellen bloot aan verschillende medicijnen voor chemotherapie en zagen dat sommige cellen zich ontpopten tot kannibalen. Nadat ze in slaap gingen, verorberden ze naburige kankercellen. Dat gebeurde niet alleen bij cellen in proefbuizen, maar ook tijdens experimenten met muizen. Tot nu toe weten we dat cellen van borst-, long- en botkanker dat kunnen.

TP53 gen

De onderzoekers stelden vast dat slapende cellen die aan kannibalisme langer overleefden dan slapende cellen die dat niet deden. Dat komt wellicht doordat het kannibalisme hen voorziet van de nodige energie en bouwstenen om de slaap te overleven. Bovendien konden ze de overleving van de cellen linken aan een bepaalde versie van het TP53 gen. Dragers ervan lopen een groter risico op herval.