Ook zuurstofgehalte beïnvloedt biologische klok

21 oktober 2016 door Eos-redactie

Goed nieuws voor mensen die vaak te kampen hebben met een jetlag: wetenschappers hebben een nieuw trucje ontdekt om de biologische klok te resetten.

Elk van ons bezit een biologische klok, maar we krijgen daar pas veel erg in als ze flink ontregeld is – bijvoorbeeld bij een jetlag. Het is bekend dat lichtinval, temperatuur en voeding onze interne klok min of meer kunnen sturen of in sommige gevallen zelfs resetten. Nu blijkt echter ook het zuurstofgehalte in de lucht die we inademen een rol te spelen. Volgens de Israëlische onderzoekers die dit hebben ontdekt is het een uitgelezen kans om de gevolgen van een jetlag te in te perken.

De wetenschappers experimenteerden met muizen waarbij ze het zuurstofgehalte in de proefomgeving lichtjes aanpasten – drie procent boven of onder de gebruikelijke concentratie van 20 à 21 procent. Door dit te doen konden ze de muizen hun interne klok laten resetten, zo ontdekten ze. Alles zou te maken hebben met een gen genaamd HIF1A dat onder andere instaat voor de zuurstofhuishouding in dierlijke cellen.

Net als mensen kunnen ook muizen last hebben van een jetlag. En die blijkt nu relatief gemakkelijk verholpen te kunnen worden door het trucje met de variatie van het zuurstofgehalte. Als dat gehalte verandert gaat de biologische klok klaarblijkelijk meteen – en niet in uitgesteld relais, zoals normaal het geval is – zich aanpassen aan de nieuwe omgevingsomstandigheden (waarin het bijvoorbeeld al dag is).

De Israëliërs hopen dat vliegtuigbouwers met hun resultaten nu aan de slag gaan om hetzelfde trucje op de een of andere manier te gaan toepassen bij lange, continentale vluchten. (sst)