Overtollig zink beschadigt het oor

Wetenschappers ontdekken een biologisch mechanisme achter gehoorverlies door lawaai en vinden een manier om dat te voorkomen.

Na een langdurige blootstelling aan harde geluiden – bij een concert of op een bouwwerf – kan je tijdelijk last hebben van suizende oren, van tijdelijk of permanent gehoorverlies en zelfs van drastische veranderingen in de perceptie van geluid. Zo ontwikkelen sommige mensen tinnitus en beginnen ze geluiden te horen die er niet zijn, wat hun levenskwaliteit ernstig aantast.

Thanos Tzounopoulos, directeur van het Pittsburgh Hearing Research Center aan de Universiteit van Pittsburgh, onderzoekt al zijn hele carrière hoe het gehoor werkt en hoe hij gehoorproblemen kan voorkomen en behandelen.

Door experimenten uit te voeren op muizen en op geïsoleerde cellen van het binnenoor, ontdekte hij dat uren nadat muizen zijn blootgesteld aan harde geluiden, de afgifte van zink in hun binnenoor piekt. Zink is een mineraal dat essentieel is voor een goede cellulaire functie en voor het gehoor. Maar een teveel aan vrij zwevend zink blijkt te leiden tot celbeschadiging in het binnenoor.

Tzounopoulos onderzocht hoe hij dit kon verhelpen. Experimenten toonden aan dat muizen die vóór een verwachte blootstelling aan harde geluiden behandeld werden met een langzaam vrijkomende stof die overtollig vrij zink vasthoudt, minder gevoelig waren voor gehoorverlies en beschermd waren tegen schade door lawaai.

De onderzoekers werken momenteel aan een effectieve en minimaal invasieve behandeling. Na de nodige klinische tests, hopen ze een eenvoudig en vrij verkrijgbaar geneesmiddel op de markt te brengen waarmee je jezelf kan beschermen tegen gehoorverlies.