Eos Blogs

Word jij ook ambassadrice van vrouwelijke gezondheid?

Vaginale gezondheid herbergt nog heel wat geheimen. Antwerpse onderzoekers van Isala starten nieuwe onderzoeksprojecten om die te ontrafelen. En daar kan jij ook aan meedoen.

Wist je dat er de laatste veertig jaar geen echte doorbraken zijn gebeurd om typisch vrouwelijke aandoeningen zoals vaginale infecties te behandelen? Ons enthousiaste team van wetenschappers aan de Universiteit Antwerpen brengt hier maar al te graag verandering in met het Isala project. Ikzelf, Isabel Erreygers, ben als doctoraatsonderzoekster betrokken bij dit uniek burgerwetenschapsproject dat het vrouwelijke microbioom beter wil begrijpen. Vier jaar na de start van het project lanceerden we een oproep naar 1000 vagina’s om zo verschillende dochterstudies van Isala in vervulling te zien gaan. Met veel trots sta ik mee aan het roer van één van de nieuwe studies waarbij vitamines een centrale rol vervullen en dat maakt mij enorm trots.

Vaginale gezondheid herbergt nog heel wat geheimen. Als we deze willen ontrafelen kunnen we de miljoenen bacteriën aanwezig in de vagina niet zomaar passeren. Dat is exact wat ons Isala-team vier jaar geleden dacht. Alles begon in maart 2020, midden in de coronacrisis. We lanceerden een zoektocht naar tweehonderd gezonde vrouwen die zelf een vaginale swab wilden nemen. Tot grote verbazing schreven op één week tijd meer dan zesduizend vrouwen zich in. Dit enthousiasme maakte van Isala meteen het grootste onderzoek naar het vaginale microbioom ter wereld. Intussen zijn we twintig zusterprojecten verder, verspreid over verschillende continenten. Daarbovenop won ons onderzoeksteam o.l.v. Prof. Sarah Lebeer heel wat (inter)nationale prijzen en hielpen we onderzoek naar het vaginale microbioom vooruit. Bij dit alles staat de unieke samenwerking tussen ons als wetenschappers en de burgers centraal. Teamwork makes the dream work!

De eerste stappen zijn gezet. De bacteriën in vagina’s in Vlaanderen werden in kaart gebracht. Maar er is meer! We vonden interessante verbanden, zoals met anticonceptie, de menstruatiecyclus, menstruatieproducten, eetgewoontes, familiebanden, enzovoort. Dat resulteerde in een relevant wetenschappelijk artikel in het prestigieuze tijdschrift Nature Microbiology. De volgende stap is hier actief bewijs voor vinden. En dat ziet ons team van onderzoekers echt groots!

Lactobacillen zijn mijn favoriete goede bacteriën

Vandaag vertrekt de Isala-trein opnieuw en de haltes zijn niet min. Vrouwen kunnen zich opnieuw inschrijven om samen geschiedenis te schrijven, om de gezondheid van vrouwen wereldwijd te verbeteren én om te ontdekken welke bacteriën er in hun vagina leven. Doe jij graag mee? Wees er dan snel bij want de plaatsjes zijn beperkt.

Als deelneemster kan je nu actief mee uitzoeken welke interventies een effect hebben op de bacteriën in de vagina, met dank aan nieuwe sponsors zoals het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek. Aangezien ons Isala-team nu zo gegroeid is, is er voor bijna iedereen wel een project. Kortom, voor elk wat wils. Zo kan je als deelneemster kiezen om een probioticum of vitamine in te nemen en de impact op je vagina en darmen te onderzoeken. In een andere studie kan je verschillende menstruatieproducten testen voor jouw vaginale gezondheid. Of ben je benieuwd naar de impact van je menstruatiecyclus op je vaginale bacteriën? Dan heeft Isala ook een studie voor jou. Heb je vaak last van schimmelinfecties? Heb je altijd al willen weten of je vaginale microbioom lijkt op dat van je mama, zussen of huisgenoten? Dat onderzoekt Isala ook. En zoals in de vorige fases, krijg je ook bij deze nieuwe studies je persoonlijke resultaten. Voor wat, hoort wat, zouden we kunnen zeggen. Maar dat is niet alles: Isala vertelt je met veel plezier over alle interessante bevindingen op een interactieve manier. In het kort: er is voor iedereen wel wat en de deelname is volledig gratis. Dat is een unieke kans die je niet zomaar voorbij kan laten gaan.

Vitamine B2 als superheld

Als doctoraatsonderzoekster op het Isala project ben ik enorm trots om deel te mogen uitmaken van dit fantastische team met duidelijke streefdoelen. Als gedreven onderzoekster schuif ik graag vitamine B2 als superheld naar voor. De noden zijn immers duidelijk. Elke vrouw heeft dagelijks een bepaalde hoeveelheid vitamine B2 nodig. Tekorten kunnen bijgevolg heel wat nadelen met zich meebrengen. Over het algemeen spreken we dan over vermoeidheid, bloedarmoede, verminderd zicht, enzovoort. Maar vitamine B2 blijkt ook van groot belang te zijn voor vrouwelijke gezondheid. Een perfecte match met ons Isala-team zou je kunnen denken, en dat is volledig correct. Zo is een goede vitamine B2-status belangrijk voor de voortplanting, een gezonde zwangerschap, een goede samenstelling van borstvoeding, een mooie hormonale balans en noem maar op! Dat is waar VIAB2L als nieuwe dochterstudie van Isala op de voorgrond treedt.

De VIAB2L studie is niet zomaar een studie rond vitamine B2. Als deelneemster zal je capsules met vitamine B2 innemen en de Isala-wetenschappers onderzoeken het effect op jouw vaginale en darmbacteriën. Laat ons beginnen bij het begin. In deze studie worden niet 1, 2 maar 3 soorten capsules met elkaar vergeleken die stuk voor stuk vitamine B2 bevatten. De eerste soort kan je vergelijken met aan vitamine B2 supplement dat je in de winkelrekken kan vinden. Maar Isala zou Isala niet zijn als er geen bijzonderheden aan te pas komen. Deze capsules met traditionele vitamine B2 worden vergeleken met een tweede soort capsules en die zijn niet zo gewoontjes. Daarin zitten immers bacteriën die vitamine B2 kunnen aanmaken. Wat? Inderdaad, dat vraagt wat meer verduidelijking. Lactobacillen zijn mijn favoriete goede bacteriën en daarom krijgen deze mini-fabriekjes dan ook een centrale rol in onze VIAB2L studie. Geen één en twee zonder drie: Voor de derde soort capsules nemen we alles samen. We bekijken of deze indrukwekkende fabriekjes extra hard hun best doen als ze gecombineerd worden met de traditionele vitamine B2. Kortom, er staat heel wat leuks op de agenda en daar kan jij getuige van zijn!

Kijk hier of je kan deelnemen aan onze VIAB2L studie of een andere Isala dochterstudie! Ikzelf en de rest van ons Isala-team staan alvast te popelen om jou erbij te hebben. De boodschap is duidelijk: Samen schrijven we geschiedenis!