Ziektemakers kind sneller opgespoord

16 juli 2013 door Eos-redactie

Onschuldig virusje of gevaarlijkere bacterie? De verantwoordelijke voor koorts bij kinderen kan nu accurater opgespoord worden.

Met enkel koorts als een ziektesymptoom is het moeilijk te voorspellen of een kind een virus of een bacterie onder de leden heeft. Nochtans is dat belangrijk voor de behandeling. Een mogelijk levensgevaarlijke bacteriële infectie moet onmiddellijk worden afgestopt met antibiotica terwijl bij een onschuldigere virale infectie antibiotica nutteloos is. Hoewel een koortsig kind meestal een virale infectie te pakken heeft wordt nog te vaak, ‘om zeker te zijn’, antibiotica voorgeschreven. Die overconsumptie draagt bij tot antibiotica-resistentie bij bacteriën.

Dat ligt deels aan de onbetrouwbaarheid van de huidige tests om de veroorzaak van koorts te bepalen. Wetenschappers aan de Washington University School of Medicine in St. Louis ontwikkelden een nieuw onderzoek dat in meer dan 90 procent van de gevallen foutloos een virus dan wel bacterie als ziekmaker aanduidt. De onderzoekers analyseren messenger RNA van witte bloedcellen van de patiënt en leren daaruit welke genen actief zijn en welke niet. Omdat er andere genen werken bij een bacterie als bij virus valt de oorzaak van koorts duidelijk op te maken. Enig nadeel is dat de nieuwe technologie, althans voorlopig, te ingewikkeld is om wijdverspreid te gebruiken.

De tests die nu gebruikt worden kijken naar de hoeveelheid witte bloedcellen: een normaal aantal bij een virale infectie, een groter gehalte bij een bacteriële. Maar omdat ook andere factoren daarop invloed hebben schommelt de accuraatheid van deze tests rond de 70 procent. (tn)