Bloedzuigers verraden waar bedreigde diersoorten verblijven

25 april 2012 door Eos-redactie

Bloedzuigers slaan het bloed – en dus ook de identiteit - van hun laatste maaltijd enkele maanden op. Het bloed kan zo helpen bij het opsporen en tellen van bedreigde diersoorten.

Onderzoekers van de University of Copenhagen stelden eerst in het lab vast dat bloedzuigers het bloed van geiten langer dan vier maanden opslaan. Vervolgens verzamelden ze 25 bloedzuigers uit een Vietnamees tropisch woud, dat rijk is aan zeldzame maar zeer schuwe dieren. Zo vonden de wetenschappers het DNA van een zeldzaam gestreept konijn, een zeldzame muntjak (een soort hert), een zeldzame das en een zeldzame geit. De wetenschappers hadden al een vermoeden dat het zeldzame konijn in het woud voorkwam, maar cameravallen leverde daarvoor nog geen bewijs op. Het DNA van de das en de geit bevestigt voor het eerst hun aanwezigheid in het gebied, waardoor de wetenschappers over een ‘ontdekking’ kunnen spreken. (nd)