Burgerwetenschappers ontdekken zes nieuwe keversoorten

07 december 2017 door KV

Een unieke expeditie met burgerwetenschappers trok dit najaar tien dagen lang door een stuk ongerept regenwoud in Borneo. De groep kwam terug met zes onbekende keversoorten.

De zes burgerwetenschappers werden begeleid door evenveel professionele biologen en taxonomen. De expeditie was een initiatief van Iva Njunjic en Menno Schilthuizen (Naturalis). Hun doel is mensen die geen wetenschappers zijn toch de kans geven om echte ontdekkingen te doen.

De burgerwetenschappers afkomstig uit Canada, Italië, Montenegro, Australië, Duitsland, de Filipijnen en Nederland leerden onder andere hoe ze soorten een identiteit kunnen geven: door ze te fotograferen, stalen te nemen, DNA te verzamelen en ze uitgebreid te beschrijven. De burgerwetenschappers ontdekten zes nieuwe keversoorten. Drie daarvan zijn deze week gepubliceerd in het vakblad Biodiversity Data Journal.

Journalist Corlijn de Groot ging mee op expeditie en maakte voor Eos een reportage over de expeditie. Je leest die in ons eerstvolgende nummer, te koop vanaf 21 december.