Chimpansees verkiezen een stevig bed

16 april 2014 door Eos-redactie

Bij het bouwen van hun nest hebben chimpansees een voorkeur voor bomen met stevige takken en niet te veel bladeren.

Ook chimpansees houden ervan comfortabel te slapen. Elke avond bouwen zij een nieuw nest om het moede hoofd te ruste te kunnen leggen. Slechts zelden gebruiken zij een nest opnieuw. Daarbij hebben zij een voorkeur voor bomen met stevige takken en niet te veel bladeren, zoals de muhimbi.

Dat schrijven Amerikaanse biologen in het wetenschappelijk tijdschrift Plos One. Zij onderzochten het slaapgedrag van de mensapen in het nationale park Toro-Semliki in Uganda. Hoewel minder dan 10 procent van alle bomen in het door chimpansees bewoonde gebied een muhimbi is, was bijna driekwart van de 1844 onderzochte nesten in die ongeveer 40 meter hoge boom gebouwd.

De biologen ontdekten dat de chimpansees goede redenen voor die keuze hadden. De takken van de muhimbi zijn niet alleen stevig en breken niet snel, maar zijn bovendien niet lang en hebben relatief weinig bladeren. Dat maakt het dieren gemakkelijk er hun slaapplaats in te richten. De muhimbi, ook wel angu genoemd, komt veel voor in Centraal- en Oost-Afrika. Het roodbruine hout is zeer hard en bestand tegen termieten. Het hout wordt bijvoorbeeld voor spoorbielzen gebruikt. (anp)