Een plant genaamd Pete neemt selfies en voorziet de camera zelf van stroom

Een plant een selfie laten maken, wat is daar wetenschappelijk belangrijk aan? Heel veel, stelt de Zoological Society of Londen (ZSL) die werkt aan een revolutionair flora-observatiesysteem.

De wereldvermaarde Zoological Society of London zit momenteel in de laatste testfase van een heel bijzonder observatiemiddel voor plantengroei: een fotocel die – ten eerste - aangedreven wordt door afvalstoffen van die planten. Een batterij met een 100% groene levensduur dus, die gelijk is aan die van de plant. Een procedé ook dat – ten tweede – de plant beelden van zichzelf laat maken via ingebouwde sensoren.

Als proefplant kozen de onderzoekers voor een varen, die ze “Pete” doopten. De eraan vastgehechte batterij zal, naar verwachting, zo rond het weekend van 6 en 7 juli helemaal volgelopen zijn met energie. Kort samengevat:

1. Bij de fotosynthese produceert de plant zuurstof en suikers.

2. De suikers worden via zijn wortels uitgestoten als afval.

3. De suikers breken af, en laten elektronen en protonen vrij.

4. Waarna – het aloude principe van een batterij – de elektronen via een anode en een kathode voor stroom zorgen…

5. …en die wordt opgeslagen in een supercondensator.

Zeer fijn allemaal, maar hoe maakt de plant dan selfies? Via een complex systeem van sensoren die het cameraatje doen klikken. Ook heel leuk, maar wat mag daar dan wel het wetenschappelijk belang van zijn?

Daarvoor moeten we terug naar het energiesysteem en ons verplaatsen naar de onderste laag van het regenwoud. Daar minicamera’s plaatsen die werken op conventionele batterijen is geen optie wegens milieuonvriendelijk en peperduur. Zonne-energie is geen alternatief omdat er te weinig licht door het bovenliggende bladerdak dringt. Maar met dit zelfbedruipend systeem wordt het mogelijk onderzoek te doen in – en dat is de bedoeling, als alles goed gaat in de testfase – de onderste laag het Peruaanse regenwoud.

Mocht u dezer dagen in Londen zijn, dan kunt u het prototype zelf gaan bekijken in Rainforest Life, het regenwoud-belevingscentrum van de hoofdstedelijke dierentuin (ZSL London Zoo).