Krekels horen zoals mensen

15 november 2012 door Eos-redactie

Krekels hebben hun oren op hun voorpoten, maar de manier waarop ze horen is vergelijkbaar met de mens.

Een studie naar het gehoor van insecten levert een verrassend resultaat. Krekels zouden op een vergelijkbare manier horen als mensen.

De studie van de universiteit van Bristol, die gepubliceerd werd in het tijdschrift Science, toont aan dat het orgaan iets anders in elkaar zit, maar wel even goed werkt. Deze studie werd uitgevoerd op een krekelsoort uit Colombia (Copiphora Gorgonensis), maar er zijn aanwijzingen dat ook andere soorten dit orgaan hebben. Sommige soorten zouden zelfs ultrasone geluiden kunnen horen, geluiden die de mens niet kan waarnemen.

Krekels hebben hun oren op hun voorpoten. Deze zijn ongeveer 60 keer kleiner dan het menselijk oor, maar werken wel op vergelijkbare manier. Zo is het net ontdekte gehoororgaan van het insect, met vocht gevuld, net als het menselijk binnenoor. Ook is er een ‘versterker’ die trillingen in de lucht omzet in trillingen in de vloeistof, net als het menselijk middenoor. Bij zowel insect als mens komen deze trillingen van het trommelvlies. De krekel heeft een dubbel trommelvlies in elk oor, daar waar de mens er maar één heeft per oor.

Commentary

Volgens Daniel Roberts, verbonden aan de Universiteit van Bristol en hoofd van het onderzoek, is de ontdekking niet verwonderlijk: voor dieren is een goed gehoor cruciaal om te overleven. In een oerwoud vol geluiden is het voor een krekel van levensbelang om een soortgenoot te kunnen onderscheiden van een vleermuis.

De ontdekking van het microscopische gehoororgaan kan bijdragen aan de verdere ontwikkeling van nieuwe akoestische sensoren, waarbij de natuur nagebootst. Deze zouden dan veel kleiner kunnen zijn, en zo een bredere waaier aan toepassingen hebben. (eb)