Noordpool binnenkort ijsvrij?

09 mei 2013 door Eos-redactie

De gevolgen van kleine veranderingen in de CO2-concentratie kunnen groter zijn dan we verwachten op basis van eerdere klimaatmodellen.

Zo'n 3,6 tot 2,2 miljoen jaar geleden was het in het noordpoolgebied warm, zo'n 15 à 16 graden Celsius in de zomer. Dat meldt een internationaal team wetenschappers in het vakblad Science. Toch waren de CO2-concentraties toen niet veel hoger dan vandaag.

Het team analyseerde sedimentstalen uit het El'gygytgynmeer dat 3,6 miljoen jaar geleden ontstond nadat een meteoriet een krater van 18 kilometer achterliet. In het meer hoopten zich laagjes sediment op die pollen bevatten van de plantengroei in de omgeving en zo informatie opleveren over het klimaat.

Bodemstalen uit het meer laten toe verder in de tijd terug te keren dan ijsboringen op Groenland, die slechts een beeld schetsen van de voorbije 140.000 jaar. Uit de sedimentlagen leiden de wetenschappers af dat het in het noordpoolgebied in de periode van 3,6 tot 2,2 miljoen jaar geleden zo'n 8 graden warmer was dan vandaag, met zomertemperaturen van 15 à 16 graden Celsius.

Uit eerder onderzoek was al gebleken dat de CO2-concentraties in diezelfde periode niet veel hoger waren dan de huidige. Dat geeft ons volgens de wetenschappers een idee van hoe het noordpoolgebied er in de nabije toekomst uit zou kunnen zien. De gevolgen van kleine veranderingen in de CO2-concentratie kunnen groter zijn dan we verwachten op basis van eerdere klimaatmodellen, besluiten de onderzoekers. (ddc)