Ontbossing is niet overal slecht

13 november 2014 door Eos-redactie

Uit Australisch onderzoek blijkt dat we door bomen te verwijderen uit moerassige gebieden, mogelijk nieuwe moerassen creëren. Dat kan gunstig zijn voor de globale watervoorraad.

De onderzoekers van de University of Queensland (Brisbane) ontdekten dat ontbossing in waterrijke streken voor een hoeveelheid extra water kan zorgen met het equivalent van maximaal 15 procent meer regen.Bovendien toonden oeroude fossielen uit Australië en Nieuw-Zeeland aan dat dat proces van ontbossing en moerascreatie al duizenden jaren bestaat.

Daarvoor bestudeerden ze gegevens van 250 voorgaande onderzoeken op 317 moerassites waar in het verleden al ontbost werd. Ze gebruikten voor hun studie een model dat de wateruitwisseling tussen de aarde en de atmosfeer in kaart brengt.

Volgens de wetenschappers moet er in de toekomst rekening worden gehouden met dat effect bij herbebossing van moerasgebieden. ‘Want dat kan dus verrassende gevolgen hebben’, aldus hoofdonderzoeker Craig Woodward. ‘Eerder studies op dit gebied spitsten vooral toe op de veranderende kwaliteit van het water, maar zelden op de kwantiteit. Vandaar dat de creatie van nieuw moerasland tot dusver onderbelicht bleef.’ (adw)