Opwarming geeft planten in hoge noorden een boost

08 november 2012 door Eos-redactie

In Noord-Europa is klimaatverandering de vegetatie in de permafrost aan het veranderen.

In noordelijke gebieden zoals Lapland en Siberië zijn de diepere bodemlagen permanent bevroren. De stikstof in die permafrost is daardoor niet beschikbaar voor planten. Wetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam ontdekten dat de opwarming van het klimaat daar verandering in brengt.

‘Tijdens de zomer ontdooit normaal alleen de bovenste bodemlaag, die ongeveer 40 centimeter dik is, legt Frida Keuper van de VU uit. ‘Maar die laag breidt zich jaarlijks met 1 à 2 centimeter uit. En uit ons onderzoek blijkt dat dieper in de bodem ongeveer zeven keer meer stikstof zit dan in de bovenste lagen, waarin de planten nu wortelen.’ Keuper stelde ook vast dat enkel diepwortelende soorten, zoals veenframboos en eenarig wollegras, bij de stikstofvoorraad kunnen. ‘Ik verwacht dan ook dat die in de toekomst succesvoller zullen zijn.’