Verrezen watervlooien hebben last van de warmte

04 mei 2015 door Eos-redactie

Onze planeet warmt op, en het valt te verwachten dat heel wat dieren en planten dat niet zo prettig zullen vinden. Dat geldt zeker voor organismen die niet zomaar kunnen verhuizen naar waar het frisser is.

Onze planeet warmt op, en het valt te verwachten dat heel wat dieren en planten dat niet zo prettig zullen vinden. Dat geldt zeker voor organismen die niet zomaar kunnen verhuizen naar waar het frisser is, bijvoorbeeld omdat ze in een door bewoning en autosnelwegen omgeven natuurgebiedje wonen, of in de enige waterplas in de wijde omgeving, zoals voor veel watervlooien het geval is.

Maak je over die watervlooien maar geen zorgen, betogen sommige biologen: er zitten in een vijver veel watervlooien, die zich snel voortplanten, dus als die genoeg genetische diversiteit herbergen waaruit natuurlijke selectie kan kiezen, past de evolutie daar wel een mouw aan. Maar nog niemand kon bewijzen dat evolutie dieren in de natuur toleranter maakt voor stijgende temperaturen.

Het lijkt op het eerste gezicht ook een lastige opgave, waarvoor je als bioloog decennialang met je schepnetje langs dezelfde plas moet lopen in de hoop dat je opvolger genetische veranderingen vindt. 'Maar watervlooien hebben zo hun voordelen', vertelt ecoloog Luc De Meester (KU Leuven), die een studie leidde die werd gepubliceerd in Nature Climate Change. 'Ze maakt namelijk zogenaamde rusteieren, die in de vijverbodem belanden.'