Vlinder inspiratie voor waterwerend materiaal

29 november 2013 door Eos-redactie

Amerikaanse wetenschappers hebben een waterwerend oppervlak geperfectioneerd, zodat het water tot 37 procent sneller afstoot.

Zelfs bij een kortstondig contact kan water een oppervlak beschadigen door bijvoorbeeld aan te vriezen. Wetenschappers van het Massachusetts Institute of Technology hebben daarom een bestaand waterwerend materiaal bewerkt met een versterkend laagje van 0,1 millimeter dik.

Vervolgens lieten ze een waterdruppel op het oppervlak vallen, dat ze filmden met een camera die ruim tienduizend beelden per seconde schiet. Daaruit bleek dat de vloeistof niet meer symmetrisch omhoog springt, zoals tot dusver het geval is, maar juist asymmetrisch uit elkaar spat in kleinere druppeltjes. Dat zorgt ervoor dat het water 37 procent minder lang met het oppervlak in aanraking komt dan voorheen.

Die bevindingen werden bevestigd in een bijkomend experiment met gesmolten tin. Op een regulier vloeistofwerend oppervlak zou dat metaal meteen stollen, maar op het bewerkte oppervlak sprong het tin weer op en bleef het vloeibaar.

De onderzoekers haalden hun inspiratie uit de blaadjes van de Oost-Indische kers (Tropaeolum majus) en de vleugels van de Morpho didius-vlinder. Die hebben een soortgelijk waterwerend laagje dat waterdruppels asymmetrisch doet opspatten. (adw)