Voederbollen beïnvloeden evolutie van de koolmees

20 oktober 2017 door XVT

Britse koolmezen hebben een langere snavel dan hun Europese soortgenoten. De reden daarvoor ligt waarschijnlijk op de voederplank.

Koolmezen in Engeland hebben een langere snavel dan hun soortgenoten in Europa. Dat ontdekte een team van Britse en Nederlandse wetenschappers van onder andere de Oxford University en de universiteit van Wageningen. De onderzoekers vergeleken koolmezen uit bossen bij Oxfordshire en de Veluwe, waarbij de exemplaren uit Engeland een beduidend langere bek bleken te hebben.

De onderzoekers linken de langere bekken aan het voedsel dat de vogels krijgen. De Britten houden van voederbollen en vogelhuisjes. Daardoor krijgen de Engelse koolmezen bijna dubbel zoveel voer als de vogels in onze tuinen.

De evolutie begon omstreeks 1970. Deze verandering konden Engelse onderzoekers zeer precies waarnemen, door middel van longitudinale studies over de vogels die door de Oxford University al 70 jaar uitgevoerd worden. Zelf screende het onderzoeksteam het DNA van meer dan 3.000 koolmezen.

De genen die evolueerden bij de Britse koolmezen verschilden niet veel van de genen die bij mensen de vorm van het gezicht bepalen. Er waren ook gelijkenissen te vinden met de genen die de snavelvorm van de vinken uit Darwins bekende onderzoek over natuurlijke selectie beïnvloedden.

Ondertussen is een onderzoek begonnen naar koolmezen in andere delen van Europa. Voorlopig blijft de langere snavel uniek voor de Engelse variant.