Biologen maken menselijk weefsel in de gekste vormen

29 december 2017 door SST

Amerikaanse biologen hebben een manier bedacht om weefsel te doen groeien zoals zij willen dat het groeit.

Knutselen met celmateriaal van zoogdieren wordt vandaag al gedaan in een poging om straks stukjes huid of zelfs orgaan op bestelling af te kunnen leveren aan ziekenhuizen. Maar dat knutselen gebeurt voorlopig niet echt bottom-up, waardoor het uiteindelijke weefsel nog aanzienlijk verschilt van natuurlijk gevormd weefsel.

Amerikaanse biologen hebben daarom een andere manier bedacht om weefsel te groeien. Ze plaatsten muizencellen een voor een op een netwerk van kustmatige vezels. Dat netwerk bootst de extracellulaire matrix na waarlangs cellen normaliter groeien en zich verder ontwikkelen. Opmerkelijk: de onderzoekers konden dat netwerk in de gekste vormen plooien, waardoor ze geribbelde oppervlakken, bollen en zelfs spiralen konden maken, zuiver bestaand uit muizenweefsel.

In de nieuw ontwikkelde methode komt het er dus op aan de cellen zoveel mogelijk zelf het werk te laten doen – met dat verschil dat de uiteindelijke vorm al vastligt. Klaarblijkelijk blijven zo de natuurlijke kenmerken van de cellen, en van het uiteindelijke weefsel, het best behouden.