Fysici bouwen ‘kwantumcloud’

26 april 2018 door SST

Zwitserse natuurkundigen zijn erin geslaagd een ‘wolk’ te bouwen van duizenden met elkaar verstrengelde rubidiumatomen.

Als twee kwantumdeeltjes met elkaar verstrengeld zijn, dan geven ze instantaan – sneller dan het licht – informatie aan elkaar door. Einstein noemde deze eigenschap niet onterecht ‘spooky interaction at a distance’. In Star Trek vormt het fenomeen de basis onder de kwantumteleportatie.

Verstrengeling tussen deeltjes (elektronen, atomen, moleculen) is allang geen sciencefiction meer. Ondertussen proberen fysici steeds grotere systemen – lees: met steeds meer deeltjes – te bouwen die aan elkaar hangen via de mysterieuze kwantumverstrengeling.

Zwitserse natuurkundigen lijken nu een nieuwe mijlpaal te hebben bereikt. Drie groepen fysici melden dat ze ‘wolken’ hebben ontwikkeld bestaande uit duizenden supergekoelde rubidiumatomen die een voor een met elkaar verstrengeld zijn.

De fysici zorgden ervoor dat de wolken werden ingedeeld in ‘deelwolkjes’ die van elkaar wegdreven in het de supergekoelde omgeving. Met lasers maten ze vervolgens de eigenschappen van de rubidiumatomen van één deelwolk. Met die metingen hadden ze, dankzij de verstrengeling, genoeg informatie om de eigenschappen in de andere deelwolk te voorspellen. Na meting bleek dat inderdaad zo te zijn.