Echografie tegen alzheimer

12 maart 2015 door Eos-redactie

Nieuwe behandeling herstelt geheugen van muizen met alzheimer.

Bij de ziekte van Alzheimer breken bepaalde eiwitten op een abnormale manier af. Die klonteren vervolgens samen tot plaques buiten de hersencellen. Uit onderzoek van Gerhard Leinenga en Jürgen Götz (University of Queensland, Australië) blijkt dat echografie bij muizen met een vorm van alzheimer helpt om de plaques op te ruimen.

Daartoe gebruikten Leinenga en Götz gefocuste echografie, wat sterkere geluidsgolven uitstuurt dan de echo’s die wetenschappers gebruiken om bijvoorbeeld een ongeboren baby in beeld te brengen. Die combineerden ze met een soort kleine belletjes, die ze in de muizen injecteerden. Zodra de geluidsgolven de belletjes bereiken, beginnen die te bewegen. En dat stimuleert dan weer bepaalde cellen van het afweersysteem die de plaques ‘opeten’.

Gedurende enkele weken pasten de onderzoekers de techniek toe op muismodellen van alzheimer. Bij driekwart van de muizen bleken de plaques na afloop volledig verdwenen, zonder dat er hersenweefsel beschadigd raakte. Vervolgens moesten de proefdieren ook enkele tests afleggen, net als een groep niet-behandelde alzheimermuizen. De behandelde groep bleek beter te scoren op deze geheugentests.

De behandeling moet echter nog een lange weg afleggen voor we ze eventueel bij mensen kunnen toepassen, schrijven de onderzoekers in het vakblad Science Translational Medicine. (lg)