Economische crisis maakt moeders strenger

07 augustus 2013 door Eos-redactie

Tijdens economisch moeilijke periodes blijken sommige moeders hun kind harder te behandelen. Een genvariatie genaamd T-allel ligt aan de basis daarvan. Dat stelden wetenschappers van verschillende Amerikaanse universiteiten vast.

De onderzoekers analyseerden gegevens van 5.000 Amerikaanse kinderen, geboren tussen 1998 en 2000, en hun moeders. Toen de kinderen drie, vijf en negen jaar oud waren, werd met bevragingen informatie verzameld over het ouderlijke gedrag van de moeder, en tijdens de laatste ondervraging werd een speekselstaal genomen voor DNA-analyse.

Uit die data bleek dat moeders met een variatie op het DRD2 Taq1A genotype, genaamd T-allel, merkbaar strenger optraden tegen hun kinderen tijdens economische recessies, zoals tijdens de crisis van 2007 tot 2009. DRD2 Taq1A controleert de aanmaak van dopamine in het lichaam. Dat hormoon reguleert onder meer emoties en motivaties.

Orchidee of paardenbloem