Stress blokkeert aanmaak hersencellen

12 februari 2014 door Eos-redactie

Bij ratten verhindert stress de ‘geboorte’ van nieuwe neuronen. Dat kan leiden tot mentale problemen.

Stress verhoogt het risico op mentale problemen, zoals depressie, angst- of stemmingsstoornissen. Nieuw onderzoek geeft nu aanwijzingen waarom dat zo is. Tenminste, bij ratten.

Daniela Kaufer en haar collega’s van de University of California in Berkeley bezorgden ratten stress door hun bewegingsvrijheid te beperken. Andere dieren kregen dan weer het stresshormoon cortisol toegediend. De stress zorgde ervoor dat de productie van nieuwe hersencellen verminderde, terwijl de productie van oligodendrocyten steeg. Oligodendrocyten zijn cellen die myeline aanmaken, de witte stof die onze neuronen omhult en ervoor zorgt dat boodschappen sneller worden doorgestuurd.

Verder onderzoek aan neurale stamcellen van ratten in het lab toonde aan dat stresshormonen het lot van deze stamcellen kunnen veranderen. In plaats van uit te groeien tot hersencellen, veranderen deze neurale stamcellen in oligodendrocyten.

Stress zorgt dus voor minder nieuwe hersencellen en meer myeline in ons brein. Deze structurele verandering vindt plaats in de hippocampus, een hersengebied dat niet alleen betrokken is bij de ‘geboorte’ van neuronen, maar ook bij de regulering van ons geheugen en emoties. De studie verscheen in het vakblad Molecular Psychiatry. (lg)