Wat doen genetische variaties met onze hersenen?

27 januari 2015 door Eos-redactie

Wetenschappers ontdekken nieuwe genen die de grootte van onze hersengebieden beïnvloeden.

Wetenschapers ontdekken nieuwe genen die de grootte van onze hersengebieden beïnvloeden.

De subcorticale gebieden van onze hersenen zijn dieper gelegen gebieden in het brein die een rol spelen bij leren en geheugen, bewegingscontrole en motivatie. Genetische veranderingen in die gebieden kunnen tot verschillende hersenaandoeningen leiden en abnormaal gedrag veroorzaken. Om uit te vissen hoe genetische variaties de structuur van die gebieden exact kan beïnvloeden en wat de oorzaken en mechanismen van verschillende hersenaandoeningen precies zijn, analyseerde een internationale onderzoeksgroep van bijna 300 wetenschappers uit 193 instituten de genetische data en MRI hersenscans van 30.717 personen.

Uit de eerste gegevens is al gebleken dat vijf genetische variaties van invloed zijn op de anatomie van het brein. Zo is er een die betrokken is bij het volume van de hippocampus, het hersengebied dat betrokken is bij de vorming en opslag van herinneringen, en bij de ontwikkeling van schizofrenie. Deze ontdekking bevestigt eerder onderzoek van het Nederlands Tweelingen Register, waarin onderzoekers hebben aangetoond dat onze hersenstructuur wordt beïnvloed door erfelijke aanleg.

De onderzoekers gaan hun resultaten nu ook vergelijken met die van meer dan 70.000 hersenzieke patiënten. Resultaten daarvan worden in de loop van dit jaar verwacht. (ev)