Wetenschappers lezen gedachten van een vis

04 februari 2013 door Eos-redactie

Eerste hersenscan gemaakt van een levend dier in zijn natuurlijke habitat.

In bovenstaande video ziet u hersenactiviteit (rood) in het brein van een zebravis (paars) die een pantoffeldiertje (klein puntje rechts) achterna zit.

De beelden zijn opmerkelijk, want het gaat om de eerste hersenscan gemaakt van een levend dier in zijn natuurlijke habitat. Hoewel het hier om een vis gaat, kan de studie ook nieuwe kennis opleveren om het menselijke brein te bestuderen.

De onderzoekers koppelden een eiwit, bekend als green fluorescent protein (GFP), aan een component die oplicht in de aanwezigheid van grote hoeveelheden calcium, wat wijst op activiteit in de hersenen. Daarna stopten de onderzoekers de ‘sensor’ in het genoom van een zebravis. De gemodificeerde vis produceert daardoor voortdurend het fluorescente eiwit in de hersenen. Omdat het signaal enorm sterk is, kan de hersenactiviteit waargenomen worden terwijl de vis vrij rondzwemt.

De onderzoekers hopen dat de techniek wetenschappers toelaat om een reeks gedragingen, zoals het maken van beslissingen, angst, vreugde of woede, te koppelen aan specifieke hersenactiviteit. Dat kan van nut zijn voor de ontwikkeling van psychiatrische geneesmiddelen, omdat wetenschappers dan in real time kunnen zien of het medicijn het gewenste effect op het brein heeft. (jdv)