Aardse bacteriën overleven ook in de ruimte

05 december 2017 door SST

De microbiële diversiteit in het internationaal ruimtestation ISS blijkt veel groter dan verwacht.

Neen, het ruimtestation ISS, dat in een baan van enkele honderden kilometers hoog om de aarde draait, is niet steriel. Dat hoeft ook helemaal niet: de verschillende aaneengesloten capsules vormen immers een leef- en werkruimte, geen operatiekwartier.

Toch lijkt de microbiële diversiteit veel sterker op die van ‘aardse’ leef- en werkruimtes dan wetenschappers hadden verwacht. Ze hebben stalen geanalyseerd die astronauten hebben genomen van vijftien verschillende plekjes in het ruimtestation. De resultaten tonen duizenden verschillende soorten bacteriën, vergelijkbaar met de kolonies die een gemiddelde Amerikaanse living of keuken – het onderzoek werd uitgevoerd door de NASA – bevolken.

De gevonden bacteriën zijn natuurlijk allemaal meegelift met de astronauten, hun bagage en met voorraden zoals voedsel, gereedschap en wetenschappelijke experimenten. Het onderzoek zet ook vraagtekens bij architecten die zo steriel mogelijke ruimtes of gebouwen willen ontwerpen, zonder deze voortdurend met een of ander product te moeten behandelen. Dat is blijkbaar schier onmogelijk, want als het in de meest afgesloten leefomgeving van de mens niet kan, waarom zou het op aarde dan wel lukken?